Få mere energi til din træning

Kender du det, at du bare ikke orker at tage af sted til træning? Eller at din træning bliver dvask og halvhjertet, fordi du simpelthen ikke har energi nok? Mange kvinder kender disse problemer. Det er et problem, hvis man gerne vil bruge træningen til at holde sig sund eller til vægttab. Derfor er der i denne artikel samlet en række råd til, at få mere energi til træningen.

Spis rigtigt inden træning

Når man træner forbrænder man energi. Denne energi skal komme et sted fra, så derfor er det vigtigt at spise ordenligt inden træning. Det meste forskning tyder på, at kulhydrat er det bedste depot at falde op inden en træning. Dette skyldes, at kulhydrat nedbrydes hurtigere end eksempelvis fedt. Kulhydrat kan du få fra madvarer som frugt, brød, ris eller pasta.

Energibarer kan give et skud energi

Ligesom du kan få energi gennem kosten, kan du også få det gennem en energibar, der oftest er tilpasset til træning. Dette betyder, at de giver energien fordelt på kulhydrater og proteiner på en måde, så du både får energi til din træning og samtidig får protein til at opbygge din muskelmasse. Det er dog de fleste, der får al det protein, de har brug for gennem kosten.

Vær veludhvilet

Det giver måske sig selv, men hvis du vil have mere energi til træningen, er det vigtigt at få sovet nok inden. Hvis du er i stærkt søvnunderskud, er det svært at finde energien til at træne. Det virker dog også den anden vej. For har du svært ved at sove, kan træning hjælpe på det. Det er nemlig bevist, at træning øger søvnkvaliteten. Det kan dermed blive en god cirkel, hvor det ene forstærker det andet.

Træn fast

Selvom det kan virke ulogisk at træning giver energi, da det jo oftest kræver energi, er den god nok. Det er bevist, at en aktiv livsstil giver mere energi. Derfor kan du faktisk få mere energi til din træning ved at træne mere. Hvis du har faste 2-4 dage om ugen, hvor du træner, er det meget lettere at komme afsted. Desuden er det vigtigt, at tvinge dig selv afsted på dage, hvor du måske ikke lige har lyst, da du faktisk ofte vil føle mere energi efter træningen og et skud af tilfredshed ved at have gennemført træningen. En mere fast træningsrytme gør også, at du kommer i bedre form, hvilket igen giver dig mere energi både til træningen og i hverdagen.